maandag 17 november 2008

He-le-maal mee eens

Gelezen op www.gruuets.nl. En deze gedachte betreffende dit gevalletje heb ik zelf ook meerdere malen gehad.

Observatie - Koninginneplein

Woensdag 16 April 2008 at 10:52 pmOmdat ik het toch niet kan laten, een kleine observatie aangaande het Koninginneplein. Of beter gezegd: de hardnekkige verkeersopstoppingen op en rondom dit plein. De gemeente Venlo heeft in al haar wijsheid een peperduur maar spectaculair plan uit de hoge hoed getoverd: we gaan de boel ondertunnelen. Dan kan men ingeblikt en wel onder de fontijn door van Hertog van Rijn- naar Prinsessensingel tuffen. Eventuele vertragingen door weigerachtige tunnelbeveiligingssytemen (waar we in deze streek inmiddels de nodige ervaring mee opgedaan hebben) daargelaten. 

Ik krijg er een beetje een - hoe zal ik het zeggen - Station Nijmegen-gevoel bij. Berekuil, aperots, betonklont, Helmonds 'badkuip-knooppunt'. Archaïsche wanstaltigheid, lelijk (dat zeker), "hate to say I told you so" (gif op in te nemen) en bovenal duur (ont-zet-tend duur).

Zoals iedere toevallige passant al fietsend of pruttelend op brommer of in auto met zijn eigen ogen kan zien is dat het probleem ter plaatse ontzettend helder is. Fietsers en voetgangers leggen middels willekeurig ge-heen-en-weer de hele binnenstad plat. Doet oma er wat langer over dan gebruikelijk (wat overigens haar goed recht is) om het zebrapad over te 
kruipen, dan staat men tot ver voorbij de Tajiri-mennekes in de file. 

Analyses en onderzoeken kunnen mij niet wijsmaken dat de oplossing voor het probleem ingewikkelder is dan deze: scheidt de auto's van het kruisende langzame verkeer. Bouw een mooie geëleveerde "ring" rond de bestaande rotonde, waar fietsers en voetgangers ongestoord hun gang kunnen gaan. 
En passantcreëeren we daarmee een prachtige brug tussen NS Station Venlo en de binnenstad.

Om dit goed en mooi te doen zal 
men ook in de buidel moeten tasten, maar zéker niet zo diep als bij de tunnelvariant. Het resultaat is een stuk mooier, en waarschijnlijk mínstens zo effectief. Om over de - altijd lastige - overgangsperiode en bijbehorende gridlock nog maar te zwijgen.

Geen opmerkingen: